Hello, fonódó!

Hello, fonódó!

Végre elindult ez a misztikus csoda, amit hivatalosan csak budai fonódónak hívunk. Régóta jár szájról-szájra, suttogják a nénik a boltban, látjuk a feltúrásokat több mint egy éve, de eddig alig mertük hinni. Kézzel fogható bizonyíték még mindig csak a felére van (a Széll Kálmán téri ágra), de egyelőre a boldogsághoz ez is elég.

 

Az egész fonódó projekt célja, hogy az észak- és a dél-budai területek között átszállásmentes villamoshálózat jöjjön létre. Ezért már most több járat meghosszabbított útvonalon közlekedik, született új villamos is, sőt, még a párhuzamos buszjáratokban is történt változás.

te_lezaro_clark_1601063

Meghosszabbodik:

Az összekötés legfőbb értelme, hogy jó hosszan lehessen utazni átszállás nélkül, így aztán ilyen meghosszabbodó járatból van a legtöbb. Már az új forgalmi rend szerint közlekedik a 17-es villamos Óbuda és Dél-Buda között, várhatóan márciustól pedig a 19-es és a 41-es is már a teljes vonalán tud közlekedni. Szintén elkészült a 61-es villamos Széll Kálmán térhez kapcsolódó átalakítása, így azon is már Hűvösvölgy és Móricz Zsigmond körtér között utazhatunk.

Megszületik:

A rakparti ág átadásával egyidejűleg elindul egy régi-új villamosjárat Hűvösvölgyből 56-os jelzéssel Budafokig, illetve 56A jelzéssel a Móricz Zsigmond körtérig.

Megszűnt:

A 18-as villamos. Ennek a szerepét veszi át az 56-os, 56A és a déli szakaszon a 17-es villamos. De ami nekem a legfájóbb pont: a 86-os busz megszűnése, bár inkább csak érzelmi alapon. Ezt felváltotta az Óbuda és a Batthyány tér között közlekedő 109-es busz, az Óbudáig meghosszabbított útvonalú 111-es busz, a meghosszabbodó villamosok, valamint a Budafoki úti szakaszon az egész nap és hétvégén is közlekedő 133-as busz. Bár a 86-os busz megszűnésével egy korszak is elmúlik, de a társadalmi egyeztetés megmentett legalább fél tucat másik buszjáratot, úgyhogy panaszra nincs okunk.

te_lezaro_villamos_160106

Összességében a nagy örömködést még korainak érzem. Egyfelől, mert még csak félig van kész a beruházás, másfelől, mert „a korábbinál gyorsabb, kényelmesebb utazási lehetőséget teremt” kijelentésnek egyelőre az első fele hibádzik. Az első heti tapasztalat alapján egy 50 perces útnál plusz 6-8 percet jelent a fonódó 17-es villamos, bár az tagadhatatlan, hogy sokkal kényelmesebb. Illetve… ahogy egyre többen használják, és elfogynak az ülőhelyek, úgy már ez sem feltétlenül igaz. Majd ha elsimulnak a budai utak, talán beáll az optimális eloszlás.

te_lezaro_busz_160106

 

  • 747 2016. január 28 Belföld 2016. január 28.

    Facebook Comments