Tényleg bezárhat a Déli Pályaudvar

Tényleg bezárhat a Déli Pályaudvar

Az évtizedek óta felbukkanó terv jövőre valósággá válhat.

 

Mi kell jobban: egy nagyon központi vasúti pályaudvar vagy park Buda szívében? Lehet mindkettő? A dilemma lényege, ami kettéosztja a lakosokat és a szakembereket is talán így foglalható össze legrövidebben. Kész válaszunk nekünk sincs, de lássuk az érveket.

A Déli pályaudvar Budapest második legforgalmasabb vasútállomása, ami az éves forgalmon túl a nyári időszakban a Balatont is ellátja turistákkal. Innen indulnak és ide érkeznek a fővárosból a Dunántúlra közlekedő szerelvények, a déli elővárosi vonatok, a Hegyeshalom, illetve Martonvásár irányába közlekedők. A 2-es metrónak és a számtalan villamosvonalnak köszönhetően kellően központi helyen van gyakorlatilag minden irányból.

Viszont két éve elkészült a 4-es metró. A Keleti – Kelenföldi Pályaudvar vonal. Idén pedig a Budai Fonódó, aminek egyes járatai szintén érintik Kelenföldet. Modern, alacsonypadlós járművek, a metró esetén lifttel súlyosbítva, szemben a lepukkant és egyáltalán nem fejpályaudvarhoz illő Kelenföldi komplexummal.

A 2017-es költségvetési tervezetben viszont van egy 5 milliárd forintos, Buda vasúti fejlesztését szolgáló tétel, aminek egyik pontja egészen konkrétan a “Déli üzemi pályaudvar vasúthálózatról történő leválasztására” vonatkozik, míg egy másik a kelenföldi állomás infrastruktúra-fejlesztésére. A teljes bezárást a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium cáfolja, mint írják, kizárólag a csekély kihasználtságú, rozsdaövezeti jellegű területeket adják át más felhasználásra. (Azt nem írják, hogy mire.)

A Déli bezárásáról szóló hatástanulmány még nincs kész és az értékes belbudai terület hasznosítására sincs hivatalos opció. A legtöbbet emlegetett verzió szerint a területet parkosítanák és egy építészeti múzeum is szóba került. Tény: egy olyan kevés zöldfelülettel rendelkező városban, mint Budapest, minden park jól jön. De le kell dózerolni az egészet ehhez? Legyen zöldfelület csak a kihasználatlan rész helyett? Szakértők szerint a tényleg túl nagy területet elfoglaló Déli helyén úgy lehetne parkot és parkolót létesíteni, hogy a használatban lévő sínpárok megmaradnának. Vagy akár be lehetne fedni egyes részeket, mint a Nyugati esetében történt. Ti mit gondoltok?

  • 415 2016. május 19 Belföld 2016. május 19.

    Facebook Comments