Tények és tévhitek a napozásról: minden, amit tudnod kell, mielőtt beköszönt az igazi nyár
Írta:

Tények és tévhitek a napozásról: minden, amit tudnod kell, mielőtt beköszönt az igazi nyár

Tényleg van okunk félni? Hogy működik a naptej? Egyáltalán, van értelme? Íme a válaszok!

 

A legfőbb oka, amiért minden évben annyira várjuk a nyarat, az a rengeteg napsütés. A pozitív energia, a barna bőr, a strandolások… alig van ember, aki ne imádná ezeket. A napsugárzás elleni megfelelő védekezésben viszont kevésbé vagyunk profik. Vannak, akik a leggyengébb naptejet veszik, ha egyáltalán vesznek, hogy jó barnák legyenek, mások 50 faktorral kenegetik magukat, nehogy baj legyen. Aztán vagyunk mi, akik vesznek valami nem túl drága, közepesen védő naptejet és használjuk amikor épp eszünkbe jut. Egyik sem jó megoldás és bár minden évben rengeteg szó esik róla, a kép mégsem tiszta. Lássuk most a riogatástól és tévhitektől mentes tényeket.

UV-A és UV-B, avagy amit a fényvédelemről tudni kell

Az ultraibolya-sugárzás, egy nem látható fény, amit már 1801 óta ismerünk. Az A és B típus mellett van egy alig ismert C típusa is, ezek között pedig a fény hullámhossza a különbség. De fontos gyakorlati különbség is van a 3 között, amit a saját bőrödön tapasztalhatsz. Az UV-A a legnagyobb hullámhosszú a három közül, és ez jut be a bőr legmélyebb rétegeibe. Keveset törődünk vele, mert az UV-A sugárzás leégést nem okoz, hosszabb távú károsodást viszont igen. Mélyre jutva gyorsítja a bőr öregedését, roncsolja a bőrben lévő A-vitamint, sőt, reaktív gyökök létrehozásával a bőrrák kialakulásában is szerepet játszhat. Az UV-B, amit mindannyian ismerünk a naptejes flakonokról, a közepes hullámhosszú sugárzás. Ez a bőr felső rétegére hat, ez felelős a leégésért, és közvetlenül károsítja a DNS-t és a szemünket is. Ez a típusú sugárzás felelős a leggyakoribb bőrrák, a melanóma kialakulásáért. Ugyanakkor azt is el kell ismerni, hogy az UV-B segíti a csontokhoz nélkülözhetetlen D-vitamin képződést is, ám azt tudnunk kell, hogy ehhez már minimális napfény is elég. A mi éghajlatunkon a világos típusú embereknek elég 15-20 perc, a kevésbé érzékenyeknek pedig 20-30 perc napfény, szigorúan nem a legveszélyesebb 11-15 óráig tartó időszakban. E mellett a kettő mellett van még egy harmadik féle ultraibolya sugárzás is, az UV-C. Erről nem véletlenül nem hallottál sosem. A legkisebb hullámhosszú ibolyán túli fényt ugyanis teljesen elnyeli a földi légkör, így csak az űrben jelentene valós veszélyt. Egyébként baktériumölő, sterilizáló hatása miatt használják a mesterségesen előállatott UV-C fényt.

uv-strahlen

A naptejekről

A naptejeken látható szám a fényvédő faktor, ami azt mutatja meg, hogy az adott faktorszámú naptejet használva mennyi idővel tovább tartózkodhatunk a napon, anélkül, hogy leégnénk. Világos bőrűeknek erősebb naptej szükséges, kreol típusok beérhetik egy kisebb faktorszámúval is. Tehát ha a hófehér bőrünk 5 perc alatt megpirul, akkor egy 10 faktoros naptejjel már 50 perc után megégünk, ezért legalább 30, de inkább 50 faktorosat válasszunk. Fontos, és kevesen tudják, hogy a faktorszám csak az UV-B sugárzással szembeni védőhatásról ad információt, a szintén káros UV-A sugárzással szembeni védelemről nem nyújt tájékoztatást. Ezért mindig válasszunk olyan naptejet, amin az UV-A elleni védőhatást is feltüntették. Ha a legközelebbi drogériában nem is találsz, a patikában biztosan. És ha már bevásárlás: a tavalyi naptejet semmiképpen ne használd a következő szezonban! A sok hőhatás és a hosszú állás miatt akkor sem véd már megfelelően, ha elsőre nem tűnik másnak sem az illata, sem az állaga.

Akkor most jó vagy rossz a nap?

Egyértelműen mindkettő. Napfény nélkül az emberek számára sincs élet, és ha okosan „használjuk”, egy rakás bőrbetegségen segít. Az enyhe napsugarak enyhítik a pikkelysömört, az ekcémát és a pattanásokat, a D-vitamin képzéséhez pedig elengedhetetlen. Az pedig közismert, hogy a hangulatunkra gyakorolt pozitív hatásának köszönhetően gyógyír a depresszióra és a stresszre is.

Hogy napozzunk helyesen?

Napozni tehát jó és hasznos, ha megfelelően csináljuk. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy fél órát napozhatunk naptejjel bekenve, az arcunkra magasabb faktorszámú naptejet használva. Ezen kívül hordjunk trikót és fejfedőt, főleg a vörös/szőke hajú, fehér bőrű, szeplős emberek és kisgyermekek. Egy világos színű pamuting 10-es faktorú védelmet nyújt, de már kaphatók UV-szűrős ruhák is, érzékeny bőrűeknek szívből ajánljuk őket. 11 és 15 óra között még ezeket az előírásokat betartva se tartózkodjunk a napon. A leégés mellett a hőguta is veszélyeztet, így a fejfedő alap, és a szokásosnál jóval több folyadék bevitele is elengedhetetlen, mint ahogy egy jó minőségű, UV szűrős napszemüveg is. Sminket és parfümöt viszont soha ne viseljünk a napozáshoz, mert ezek a napsugárzás hatására elváltozást okozhatnak a bőrön!

  • 57 2018. május 25 Életmód 2018. május 25.

    Facebook Comments