A három magyar fiatal cége önjáró autókhoz szállít megoldásokat.
Ha van igazi magyar sikertörténet, akkor a Commsigniáé biztosan az. A céget 2012-ben három egyetemista alapította, most pedig 3,2 milliárd forint befektetést kapnak és százfős bővítést terveznek. A jármű-kommunikációval foglalkozó vállalat persze nem a két szép szeméért kap ekkora összeget, az elmúlt években kőkemény munkával beküzdötték magukat azokba a testületekbe, ahol az autózás jövőjéről döntenek.
Az idehaza szégyen szemre alig ismert vállalat szakterülete az önvezető autók egymás közti kommunikációja (ezt nevezik V2X-nek), valamint a városi infrastruktúrák okosítása. Az egész önvezető autó ipar még nagyon gyerekcipőben jár és közülük is csak kevesen képesek kommunikálni egymással, így egy roppant izgalmas területen dolgoznak a fiatalok. Az önvezető autók kommunikációja lehet a 21. század technológiája: segíthet a balesetek megelőzésében és kezelésében, illetve olyan prózai bosszúságok elkerülésében is, mint a dugók.
Az önvezető autók jelenleg szenzorokkal és fedélzeti kamerákkal oldják meg a tájékozódást a külvilágról, ám ez sokszor, pl időjárási körülmények miatt használhatatlanná, pontatlannak válhat. A V2X viszont nem csak a többi autóval, hanem például a közlekedési lámpákkal is kommunikálni tud. A magyar cég nagy dobása pont ez volt: a Las Vegas-i önvezető busz a szenzoraival pusztán 3-5 km/órás sebességre volt képes, aminél egy gyalogos is gyorsabb, a V2X-el viszont a busz megkapja a jelzőlámpák adatait, így már nem a szenzorokból beérkező adatok lassú feldolgozásával működik a busz. A gyorsabbá vált busznak azóta 250 000 utasa volt.
Az egymással kommunikáló autók és közúti berendezések technikában hatalmas lehetőség van. Képzeljük el, hogy a gyalogost nem nekünk kell észlelni, hanem már a kettővel előttünk haladó autó küld egy jelzést, hogy álldogál valaki az út jobb szélén. Vagy hogy a maximális sebességgel mozgó ablaktörlők alapján értesülnénk róla, hogy pár kilométerrel előbb hatalmas zivatar van. Vagy az előttünk álló dugóról, szinte abban a pillanatban, amikor a baleset megtörtént. Az egymással kommunikáló és információt megosztó rendszernek köszönhetően az is lehetséges lenne, hogyha például egy kocsiban bekapcsol az ABS, akkor egy közeli kamera képe megmutatná a közútfelügyeletnél dolgozóknak, hogy mi történt, kell-e beavatkozás vagy segítség.
Ma még egyébként kevés autótípus tud egymással kommunikálni, az Egyesült Államokban a Cadillac 2017-es sorozatát készítették fel erre, ezen kívül csak a Toyota a japán piacra készülő autóiba, illetve a Volkswagen Golf 8-as sorozatába kerül kommunikációs modul. A technika tehát még gyerekcipőben jár, és nagyon úgy tűnik, hogy ezt az iparágat egy magyar cég fogja forradalmasítani.
A cég bővülésébe most olyan neves amerikai és európai kockázatitőke-befektetők szálltak be, mint a Karma Ventures, a Samsung Catalyst Fund vezetésével a Partech, Inventure, Credo Ventures és hazai szereplőként a Day One Capital. A pénzen kívül pedig autóipari kapcsolatokat is hoztak a befektetők, így nagyobb tételben mernénk rá fogadni, hogy hallunk még a Commsigniáról.