Mostantól mehet mindenki amerre lát.
Na jó, azért nem teljesen: csak az előre kijelölt légiforgalmi útvonalakat törölte el múlthéten a HungaroControl Európában elsőként, de nem utoljára. A légterek megnyitása egy Európai Bizottsági rendelet szerint minden tagállamnak kötelező lesz, legkésőbb 2022. január 1-ig. Ezek után pedig 9000 méter felett korlátozás nélkül közlekedhetnek a repülők.
Több tagállamban van már részleges feloldás, például Portugáliában, Írországban, Dániában és Svédországban is bevezették a „free route” koncepciót, de időbeli vagy térbeli korlátozás mellett. A HungaroControl által bevezetett új forgalomszervezési koncepció, a HUFRA („hungarian free route”) lényege viszont, hogy idő- és térbeli korlátozások nélküli rendszer: Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb, töréspontok nélküli egyenes útvonalakon közlekedhetnek a repülőgépek, nem kell bizonyos megszabott útvonalakat követniük.
fotó:bbj.hu
Szakértők szerint ezzel a megoldással a légitársaságok mintegy 3 millió dollár értékű kerozint takaríthatnak meg, amivel becslések szerint több mint 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe. Ráadásul a hazánk felett átrepülő járatok útvonala egy év alatt összesen csaknem 1,5 millió kilométerrel rövidülhet, ami megoldás a jelenlegi túlzsúfolt légifolyosók problémájára. Ez a koncepció így nem csak a légitársaságoknak előnyös, de a légiirányítók kapacitását is optimalizálja, ezzel közvetve hozzájárul a repülésbiztonság növeléséhez.