Szélesebb körben jár kártérítés a légi utasoknak

Szélesebb körben jár kártérítés a légi utasoknak

 

Precedens értékű döntést hozott az Európai Unió Bírósága, amikor kimondta: a repülőgépeken tapasztalt váratlan műszaki probléma nem vis major eset, ilyenkor is jár a kártalanítás az utasoknak.

 

Eddig is rengeteg esetben járt kártalanítás az utasoknak, ha valami miatt törölték a gépüket, vagy jelentős késéssel indult/érkezett, az Európai Bíróság most kimondott ítélete azonban még ezen is szigorít. Eddig ugyanis a légitársaságok könnyen kibújhattak a fizetési kötelezettség alól, ha nem várt műszaki hibára hivatkoztak. Persze a nagyobb és magukra valamit is adó légitársaságok a fennakadásokat mindig kezelték (például szállodát biztosítottak a reptéren rekedteknek), ezentúl viszont az anyagi kár megtérítésére minden szolgáltató kötelezve van.

A precedens értékű eset, ami alapján az új szabályozás született egy utas 29 órás várakozása volt, aki a műszaki hiba miatti késésért követelt kártérítést a KLM-en. Az EU-s szabályozás értelmében a légitársaságok kötelesek a járatok törlésekor az érintett utasoknak ellátást és kártalanítást (250-600 euró) biztosítani, kivéve, ha a járat törlését olyan rendkívüli körülmények okozták, amelyeket minden intézkedés ellenére sem lehetett elkerülni (például rejtett gyártási hiba, szabotázs vagy terrorcselekmény).

Amiért a KLM ellen hozott ítélet precedens teremt az a következő: az EB döntése szerint a repülők karbantartása során jelentkező, vagy az ilyen karbantartás hiánya miatti műszaki problémák önmagukban nem jelentenek „rendkívüli körülményeket”. Tehát nem ok a kártérítés megtagadására sem. Mivel az ilyen jellegű hibák kezelése a légitársaságok rendes tevékenységi körébe tartozik, az ő feladatuk és felelősségük a repülők karbantartása és megfelelő működtetése, így bár valóban váratlanok az ilyen helyzetek, de a rendkívüli esetre hivatkozás nem állja meg a helyét. Ezen túl tehát fizetniük kell, legyünk tisztában ezzel a jogunkkal!

  • 520 2015. szeptember 22 Külföld 2015. szeptember 22.

    Facebook Comments