Tantárgyak nélküli szép új világ

Tantárgyak nélküli szép új világ

Milyen lett volna az élet matek, biológia vagy énekóra nélkül? Használunk még bármit is ezekből az információkból? 

Nem tudom, önök hogy vannak vele, de nekem a gyermekkor ködébe vesznek a környezetismeret tankönyvek a tölgyfa levelével és még ki tudja mivel együtt. Ugyanígy a klasszikus magyar irodalom remekei, az órákig magolt kémiai képletek, és szinte minden az életem 12 közoktatásban töltött évéből. És mindez valószínűleg azért történhetett meg, mert miután letette az ember a tollat a ZH után, soha többet még csak nem is gondolt ezekre a dolgokra.

Nagyon hasonló eszmefuttatással jutottak most el a finnek egy forradalminak számító ötletig: mi lenne, ha nem ebben a klasszikus tantárgy-struktúrában próbálnák meg átadni a néha idejétmúlt tudást? Az már évek óta komoly vitákat szül a jóléti társadalmakban, hogy van-e értelme még a kézírás elsajátításával vesztegetni a gyerekek idejét, amikor ebben a digitális világban már nem is írunk kézzel, de a finn javaslat nem csak ezt az egy tantárgyat ítélné feleslegesnek.

o-ENGLISH-LEARNING-STUDENTS-facebook

 

fotó:i.huffpost.com

Az Independent szerint a mindent átfogó oktatási reform keretében teljes egészében elhagynák a tantárgyakat, helyette áttérnének a témaalapú oktatásra. Mindezt azért, hogy az oktatási rendszer több olyan képességet adjon a diákoknak, amit majd a hétköznapjaik során, a munkaerőpiacon is fel tudnak használni. Helsinkiben a középiskolásoknak már most sincsenek klasszikus történelem vagy földrajz óráik, hanem konkrét témákra épülő kurzusokat kell elvégezniük, mint például a turisztikai-üzleti óra, ahol matematikát, nyelveket, írást és kommunikációs készségeket tanulnak, vagy az Európai Unióval foglalkozó óra, ami egyesíti a történelmet, a földrajzot, a közgazdaságtant és az idegen nyelveket. A tervezet szerint – aminek a konkrét részletei még nincsenek kidolgozva – ezt a rendszert vezetnék be a fiatalabb osztályokban is.

Hogy mi szükség lehet ilyen szokatlan változtatásra a világ egyik legjobb oktatási rendszerében, arra  a technológiai fejlődés ad választ. Hiszen a diákoknak már teljesen más képességekre van szüksége, mint a 20. század elején, amikor a ma használatos oktatási módszer alapja kialakult. A tantárgyak drasztikus átszervezése mellett az oktatás formája is változik majd a tervek szerint: az eddiginél nagyobb szerepet kapna a kisebb csoportos közös munka a tanár beszél – diák jegyzetel modell helyett. Vajon az Unió köré tematizál interaktív óra diákjai fognak emlékezni az egyes országok bauxit-termelésére?

  • 1686 2015. március 25 Külföld 2015. március 25.

    Facebook Comments