Egy közlekedést érintő problémát oldott meg.
Wolfson Közgazdasági Díjat nyert Raccuja Gergely – írja a 444.hu. A díj a Nobel után a második legnagyobb közgazdasági díj, mesés pénzjutalommal: 250 ezer fontot ért idén a 27 éves budapesti születésű fiatal ötlete.
A Wolfson Közgazdasági Díj nyertesét a kiírt pályázatra érkező pályaművek közül választják ki minden évben. Az idei feladat az volt, hogy a jelentkezők dolgozzanak ki egy módszert, hogy hogyan fizethetnénk jobb, biztonságosabb és megbízhatóbb úthálózatért úgy, hogy az a közlekedők számára fair, a gazdaságnak és a környezetnek pedig kedvező legyen.
Raccuja 120 indulót utasított maga mögé az ötletével, aminek a lényege egy újfajta távolság-alapú útdíjrendszer, ahol nincs üzemanyag- és gépjárműadó – ezzel helyreállítva a bizalmat a közlekedők és az állam között -, helyette viszont van egy újfajta adó, amit a járművek által az adott időszakban megtett távolság alapján kellene fizetni. Ennek az adónak az egységeit aszerint határozná meg, mekkora az adott jármű motorja, és mennyire környezetszennyező, ez pedig még extra adminisztrációs terhekkel sem járna, hiszen ezeket az adatokat már így is begyűjti a biztosító.
Raccuja Gergely tervével gyakorlatilag mindenki jobban járna a mostaninál: Az autósok nyernének az átláthatóbb rendszerrel és az olcsóbb üzemanyaggal, az állam nyerne a bevételeiken, hiszen egyre több autó tesz meg egyre több utat, ráadásul a terv szerint az adóbevételek meghatározott részét a helyi utakra és autópályákra kellene fordítania az államnak. Elég jól hangzik.