A legegészségesebb sportok

A legegészségesebb sportok

Sportolni jó és egészséges – ez ma már legalább akkora közhely, mint amennyire igaz.

 

Csak az nem mindegy, hogy milyen sportot választunk. Van, akinek a csoportos aerobik-órák jönnek be, más pedig egyedül szeret inkább szenvedni. És persze az sem mindegy, hogy mennyibe kerül az egészséges életmód. Összeszedtük nektek azokat a mozgásformákat, amivel a legtöbb jót adhatjuk a testünknek.

Úszás

Nyáron szinte adja magát, hogy kössük össze a kellemeset a hasznossal. Az úszás egyik legnagyobb előnye (amellett, hogy lehűt minket a forró nyári napokon), hogy úszással szinte minden izomcsoportunkat átmozgathatjuk, miközben a sérülés kockázata elenyésző, csakúgy mint az ízületek terhelése. Fejleszti az állóképességet, a rugalmasságot, javítja az alakot és a testtartást, valamint pozitív hatással van a tüdő, a szív és a keringési rendszer teljesítőképességére. Ráadásul a rendszeresen úszóknak messze jobbak az életkilátásaik, mint más sportot űző társaiknak. És mivel az úszást kortól és egészségi állapottól függetlenül szinte bárki űzheti, még kifogást sem lehet keresni.

Futás

A futás az egyik leghatékonyabb mozgásforma, ami az izmok 70%-át átmozgatja. Mivel aerob mozgásformáról beszélünk, a test viszonylag gyorsan átáll arra, hogy a zsírokat használja energiaforrásnak, így már egy harminc perces kocogás is elég arra, hogy a szervezet ne a vérben lévő cukrokat, vagy a májban és az izmokban található glikogént hasznosítsa, hanem a zsírraktárakat. Pont ezért a futás még a vércukorszint csökkentésében/szinten tartásában is segít. A rendszeres futás serkenti az agyműködést, javítja az emlékezést, sőt még a tanulásra is pozitív hatással van. Egyetlen ellenérv szól a futás mellet: mégpedig ha gyenge vagy fájós a boka- vagy térdízületed. Akkor keress inkább olyan sportot, ami kevésbé megterhelő az ízületeknek, mint például:

Jóga

A jóga nem pusztán egy sport, hanem egy évezredes egészségmegőrzési módszer. Ma már annyi alfaja létezik nálunk is, hogy az egészen pihentető Hatha-jógától elkezdve a hot jógáig bármit választhatunk. Mivel az alapelv az, hogy a test nem választható el a szellemi törekvésektől, ezért a rendszeres gyakorlása nagyban hozzájárulhat a pszichoszomatikus betegségek (vagy akár a stressz) kialakulásának megelőzéséhez és a tünetek enyhítéséhez. A jógagyakorlatok nyújtják az izmokat, növelik az állóképességet, a különböző jógapózok pedig segítenek a légzőszervi, az emésztőszervi, valamint a hát- és gerincproblémákon. De ha csak az immunrendszeredet szeretnéd erősíteni, vagy formásabb alakra vágysz, a jógát akkor is csak ajánlani tudjuk.

Biciklizés

Egyre nagyobb divatja van a biciklizésnek, és nem véletlen! Ellentétben például az előző jógával, itt semmilyen különleges kurzus nem szükséges a helyes technika/légzés/testtartás elsajátításához. Ráadásul ezt a legkönnyebb beiktatni a sűrű napirendbe: menjünk biciklivel munkába, így a kellemest összeköthetjük a hasznossal, védjük a környezetet, spórolunk a benzinen vagy a tömegközlekedésen, és nem kell plusz egy órát keresni a sportolásnak. Már napi félórányi kerékpározás is jelentősen fokozza az állóképességet, edzésben tartja a reflexeket, fejleszti az egyensúlyérzéket, összehangolja a térlátást és a mozgáskoordinációt. Mivel főként a láb izmai dolgoznak, javítja bennük a vérkeringést, ezzel elősegítve a visszér elleni küzdelmet. Szintén javít az általános kondíciónkon is, és ha megfelelően ülünk a biciklin, még a gerinc menti izmoknak is jót teszünk.

  • 826 2015. június 30 Életmód 2015. június 30.

    Facebook Comments